Registration at USAL entails the applicant to be a holder of the Lebanese Official Baccalaureate or its equivalent.

In accordance with the Decision no. 779/2013 issued by the Ministry of Education and Higher Education, students holding a Lebanese Technical Baccalaureate can register in the following majors provided by the university: Business Management, Education and Media. Whereas registration in Computer Sciences requires holding a Technical Baccalaureate in certain fields as stated in table no. 2 enlisted in Decision no. 779/2019 

 

  • A Single Civil Status Record (issued in no longer than 3 months) or a photocopy of the passport for foreign students.
  • A photocopy of the family civil registry.
  • Three recent passport-sized photos.
  • An endorsed photocopy of the Lebanese Secondary School certificate or its equivalent.
  • For Teaching Diploma students: An endorsed photocopy of their BA in Education or its equivalence (if it was issued by other than the Lebanese University).
  • For TS certificate equivalence: An endorsed photocopy of the TS certificate with an endorsed transcript of grades issued during the years of study.
  • For university credits equivalence: A transcript of grades endorsed by the ministry of Education and Higher Education with course description endorsed by the concerned university.
  • A statement from the health system from which the student benefits:
    • Social Security.
    • Municipalities.
    • Cooperative of Government Employees.
    • The Mutual Fund at the Lebanese University.
    • Judges’ Mutual Fund.
    • A photocopy of Security Forces card.

N.B.: Students who do not benefit from one of the aforementioned health systems are entitled to pay the Social Security fee.

 تسعى جامعة العلوم والآداب اللبنانيّة إلى تقديم خدمة التعليم بجودة عاليّة دون أن يكون هدفها الأساس الربح، لذا فهي تراعي فيها الامكانيّات الاقتصاديّة لعامّة الطلاب.

   

المستحقات

الرسوم

امتحان تحديد المستوى

50.000 ل. ل.

طلب الانتساب

25.000 ل.ل.

التسجيل

95.000 ل.ل.

الضمان الاجتماعي

225.000 ل.ل.

البطاقة الجامعيّة

15.000 ل.ل.

التأمين

15.000 ل.ل.

الرصيد الدراسي للإجازة

187.500 ل.ل.

الرصيد الدراسي للدبلوم

300.000 ل.ل.

تقدّم جامعة العلوم والآداب اللبنانية (USAL) منحاً دراسيّة على شكل حسوم على الأرصدة وفقاً للآتي:

أولاً: منح شهادة البكالوريا

  1. تُمنح للطلاب المتفوّقين الذين حصّلوا معدّلاً عالياً في الامتحانات الرسميّة لشهادة الثانويّة العامّة (البكالوريا) اللبنانيّة، وذلك على الشكل الآتي:
المعدّل نسبة المنحة
من 14 إلى 14.99 10%
من 15 إلى 15.99 20%
16 إلى 17.99 30%
18 وما فوق 100%
  1. تتمّ دراسة طلب المنحة الذي يتقدّم به الطلاب المتفوقون الحائزون على شهادة البكالوريا الفنيّة أو شهادة بكالوريا غير لبنانيّة من قبل لجنة مختصّة في الجامعة.

ثانياً: منح التفوّق

ينال الطلاب المتفوقون الذين أنهوا 15 رصيداً على الأقل في أي من اختصاصات الجامعة، وحصّلوا معدّلاً تراكميّاً عاليّاً منحاً دراسية على الشكل الآتي:

المعدّل نسبة المنحة
من 03.5 إلى 3.74 20%
من 3.75 إلى  4 30%

 

ثالثاً: المنح الاجتماعيّة

  • تقدّم الجامعة منحاً للطلاب الأيتام نسبتها 50 % على ألّا يكون قد تجاوز الطالب سن 21 عاماً.
  • تقدّم الجامعة حسوماً على الأرصدة الجامعيّة للطلاب غير القادرين على دفع تكاليف ورسوم الدراسة كاملة، نظراً لقدراتهم الماديّة المحدودة. يتم تحديد نسبة الدعم بناءً على دراسة يجريها مكتب شؤون الطلاب لمستوى الحاجة. قد يتراوح الدعم المالي بين 10% و 45% على شكل حسومات على الأرصدة.

رابعاً: المنح الخاصّة

  • تقدّم الجامعة منحة نسبتها 40% لخرّيجي مؤسسات جمعيّة المبرّات الخيريّة ولموظّفيها وأبنائهم.
  • تقدّم الجامعة منحاً دراسيّة لصالح مؤسسات تربوية أو اجتماعيّة بناءً على اتفاقيّات عقدتها الجامعة معها.

 

خامساً: شروط استمرار المنح

  1. منحة البكالوريا

إنّ استمرار منحة البكالوريا مشروطٌ بالمحافظة على المعدّل التراكمي في الفصول الدراسيّة التاليّة، لذا فإنّه يؤخذ بعين الاعتبار الأمور الآتية:

  • تُعطى المنحة للفصل الأوّل فقط أو لحين إتمام 15 رصيداً، ويتم تجديدها في الفصول التالية بناءً على نظام المنح القائم على المعدّل التراكمي.
  • يحافظ الطالب الذي نال منحة بنسبة 80% أو 100% على منحته في حال حافظ على معدّل تراكمي لا يقل عن 75.
  • يخسر الطالب المنحة في حال أخلّ بأنظمة الجامعة واتخذ بحقه قرار تأديبي.
  1. منحة التفوّق

إنّ استمرار منحة التفوّق مشروطٌ بالمحافظة على المعدّل التراكمي في الفصول الدراسيّة التاليّة، لذا فإنّه يؤخذ بعين الاعتبار الأمور الآتية:

  • تُدرس منح التفوّق فصليّاً ويتمّ اتخاذ القرار المناسب بشأنها بناءً على المعدّل التراكمي الذي حصّله الطالب في الفصل.
  • تنخفض نسبة المنحة بحسب المعدّل التراكمي الأخير في حال انخفض المعدّل التراكمي للطالب في الفصل.
  • يخسر الطالب المنحة في حال أخلّ بأنظمة الجامعة واتخذ بحقه قرار تأديبي.
  1. المنح الاجتماعيّة والمنح الخاصّة
    • يخسر الطالب 5 % من منحته الاجتماعيّة في كل فصل تدنّى معدّله فيه عن (2)، ويستعيدها في حال رفع معدّله الفصلي إلى (2) وما فوق.

Registration of New Students

Prior to registration procedures, students may visit the Office of Student Affairs to inquire about majors offered by the university, and to choose the most suitable field in accordance with their interests and abilities.

To start the registration procedures, students shall:

  1. Fill the application, or register online via the university website.
  2. Submit the application with required documents to the Registrar’s Office.
  3. Pay the registration and placement tests fees at the Accounting Office.
  4. Submit the payment receipt to the Registrar’s Office and set a date to take the placement test.
  5. Take the placement tests on time, and wait for the results.
  6. Register for the semester at the Accounting Office.
  7. Register for courses with the academic advisor.
  8. Make the financial agreement at the Accounting Office.
  9. Visit the Office of Information Technology to get their email address and account on the university systems.

Registration of Old Students

In order to complete their registration, old students shall:

  1. Pay the semester registration fees at the Accounting Office.
  2. Check with the academic advisor to specify the required courses.
  3. Register for chosen courses at the Registrar’s Office.
  4. Make the financial agreement at the Accounting Office.

Students who fail to register within the registration period will be fined with late registration fees. Students are not allowed to register after the registration period ends unless granted a permission by the deanship of the faculty.

Registration of Transfer Students

New students who have successfully completed courses in universities recognized by the Ministry of Education and Higher Education may apply for equivalence of credits at the deanship of the faculty they wish to be enrolled in.

Students holding a TS certificate with a general average not less than 12/20 may apply for equivalence of credits with majors corresponding with their specialty in technical education.

Maximum number of credits for equivalence is 49% of total credits necessary to gain a bachelor’s degree.

Equalized courses must be similar to the like at USAL in terms of content and number of credits, with a minimum average C or equivalent.

Transfer students must complete the relevant application with an endorsed photocopy of the grades’ transcript, in addition to the course description and submit it to the Registrar’s Office within a specified period of time.

Equivalence of TS Certificate

Holders of TS certificate with an average of 12/20 may equalize their certificate with the correspondent majors at USAL in accordance with the decision no. 780 issued by the Ministry of Education and Higher Education.

The number of transferred credits cannot exceed 49% of the total number of credits required for Undergraduate studies.

Holders of TS certificate must complete the relevant application with an endorsed photocopy of the grades’ transcript, in addition to the course description and submit it to the Registrar’s Office within a specified period of time.

  • Students shall take placement tests in the Arabic language and one of the two foreign languages (English or French) depending on their field of specialty.
  • If a student fails to achieve the grades allowing him to register in language-relevant courses, he must undergo an intensive program in accordance with his grades.
  • Students in certain majors/concentrations are required to take different placement tests in fields specified by the concerned departments (Students shall be informed when applying).
  • In some majors/concentrations, registration is conditioned to passing an admission test (Students shall be informed when applying).

Students who wish to benefit from studying at USAL with no intention of gaining a bachelor’s degree may register as visiting or audit students in some courses.

Visiting students must abide by the regulations of the courses they registered for i.e (attendance, exams and others). However, audit students benefit from attending courses with no need to abide to these regulations.

To complete their registration, visiting and audit students shall:

    1. Complete the specified application form (available at the Registrar’s Office).
    2. Provide a single civil status record, a photocopy of the ID or passport and two passport-sized photos.
    3. Submit the application and required documents to the Registrar’s Office within a specified period of time.
    4. Pay application fees at the Accounting Office.
    5. Check with the head of department to specify courses which are relevant to their academic or technical needs.
    6. Fill the registration application form set for courses and submit it to the Registrar’s Office in order to refer it to the head of department for approval.
    7. On approval, visit the Accounting Office to make the financial agreement.
    8. Visit the Office of Information Technology to get their email address and account on the university systems.